Aantal studenten dat studie in buitenland volgt verdubbeld

Het aantal Nederlandse studenten dat een volledige studie in het buitenland volgt, is tussen 2009 en 2019 verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers van onderwijsorganisatie Nuffic. In 2019 studeerden ruim 20.000 studenten in het buitenland. Zij studeerden in 98 verschillende landen, ook dat aantal is bijna twee keer zoveel als tien jaar geleden.

België is al sinds 2015 het meest populaire land om te gaan studeren. Ook het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zweden en Duitsland zijn populair. Wel is het aantal Nederlandse studenten dat in het VK studeerde, met 19 procent gedaald tussen 2020 en 2021, hoogstwaarschijnlijk door de Brexit. Omdat het VK geen EU-land meer is, moeten studenten eerder een visum aanvragen, betalen zij soms meer collegegeld en kunnen zij niet meer met het uitwisselingsprogramma Erasmus+ naar het VK.