Achtergrond

Forum: Ondernemen slaat brug tussen generaties

Jeugdige ondernemers ‘tanken’ graag bij de oude generatie als het gaat om kennis en knowhow. Van de jeugdige ondernemers is visie op innovatie en de rol van nieuwe media in de organisatie het aanhoren waard. Studentondernemers leggen een brug tussen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ generatie, betoogt Jochem Hoogenboom.

Het beeld bestaat nog steeds: de gemiddelde student die op maandagavond al dronken is en dinsdagmorgen bij het tweede college met hese stem in de banken schuift. Maar is dat beeld nog actueel? Een groeiende groep studenten is actief en runt naast zijn studie een complete onderneming. Een positieve ontwikkeling.

Ondernemen en studeren? Kan dat? Bestaat dat? Jazeker. Afgelopen juni deden zo’n zestig studentondernemers mee aan de Zibb Student Challenge. 55 Studentondernemers stuurden hun idee in voor de student ondernemersprijs 2009. Via de Stichting Jong Ondernemen runnen jaarlijks zo’n 10.000 studenten in mbo, hbo en wo voor één jaar een eigen bedrijf en maken zo kennis met het ondernemerschap.

Als we kijken naar de kenmerken van generatie Y (de huidige generatie twintigers), waarin vrijheid en zelfontplooiing en individualiteit hoog in het vaandel staan, is de keuze voor ondernemerschap niet opmerkelijk. Toch kan die individualiteit, waarover zo vaak wordt gesproken, niet te ver doorschieten. Ondernemen is in essentie namelijk een sociale manier van werken, je netwerk is van levensbelang.

Hoe combineren studentondernemers studie en bedrijf? De ondernemende student ziet ondernemen niet langer als doel, maar als middel. Op je eigen manier, met mensen die je zelf uitkiest en op het tijdstip waarop het jou uitkomt. Overdag colleges volgen en ’s avonds die kennis direct in de praktijk brengen in je werk voor opdrachtgevers.

Cees Pille, directeur van Stichting Jong Ondernemen, heeft dagelijks te maken met studenten die het ondernemen in de praktijk brengen. ‘De drempel is laag. Kennis is niet langer schaars en je hoeft derhalve ook niet groot en gerenommeerd te zijn om te kunnen ondernemen. Ook het internet en de nieuwe media spelen een prominente rol. De nieuwe generatie is razend handig met de middelen die er zijn en weten op die manier klanten en partners goed te bereiken en continu in contact te staan.’

Hoe verbazend dan om in het magazine Sprout van september te lezen dat Bas Welling, winnaar van de student ondernemersprijs 2009, zegt: ‘Studerende ondernemers worden best vaak gehinderd in hun werk. Deze prijs stimuleert om ermee door te gaan.’

Stimuleren, een prima idee. Want last but not least legt het studentondernemerschap naast kennis van jezelf, de markt en het opbouwen van een netwerk ook een brug tussen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ generatie. Wisselwerking is een belangrijke basis. Graag ‘tanken’ de jeugdigen bij de oude generatie als het gaat om kennis en knowhow. Van de jeugdige ondernemers is visie op innovatie en de rol van nieuwe media in de organisatie het aanhoren waard.

Ondernemen, niet meer als primair een wijze om brood (of bier) mee op de plank te krijgen maar als middel voor zelfontwikkeling en brug tussen generaties. Laat het stimuleren maar beginnen.

Jochem Hoogenboom
eerstejaars student communicatiemanagement en bestuurslid van Young Business Talents

Reageren op dit artikel? Reageer hier onder of mail uw bijdrage naar gerard.rutten@hu.nl