Reportage

Actie: twintig peuken voor een portie poffertjes

Foto's: Kees Rutten

Er staat vandaag een bijzondere foodtruck op Padualaan 101. Je betaalt er niet met geld, maar met sigaretten, blikjes en plastic. ‘Als je wat meer pakt, mag je nog een warme chocolademelk.’

De frituurlucht van de falafel- en halloumikraam wordt vandaag overschaduwt door de zoete poffertjesgeur van de kraam ernaast. ‘Betaal hier met zwerfafval’, staat er op het bordje naast de kleurrijke foodtruck. Voor twintig peuken of vijf blikjes krijg je een portie poffertjes bij de WasteBarNL. ‘We willen mensen op een ludieke manier bewust maken van restafval’, verklaart Noreen van Holstein. ‘Afval is circulair, dus waardevol.’ De truck staat op evenementen door heel Nederland en is van 11.00 tot 15.00 ingehuurd door HU Duurzaam Doen.

Veel studenten blijven even staan en kijken nieuwsgierig naar de kraam, maar lopen gauw weer verder. Een groepje medewerkers ziet het wel zitten. Ze pakken een prikker en een bekertje. ‘Als je goed kijkt, zie je best veel afval’, zegt er één. De ander loopt naar een hoekje waar twee studenten roken. Daar liggen peuken genoeg.

Met een vol bekertje keren ze terug. ‘Deze paste er niet meer bij’, zegt een van de medewerkers, met een papieren doosje in haar hand. Ze gooit het in de zak voor papierafval. Iemand van WasteBarNL pakt de sigaretten met een prikker en legt ze in de glazen bak. Op het tafeltje staat een flesje desinfectiegel. ‘Je hebt er 21! Als je er nog wat meer pakt, mag je een warme chocolademelk of een appel!’ Nou voorruit, nog vier peuken erbij.

Kunstwerk

De glazen bak met sigaretten wordt steeds een beetje voller. Van Holstein: ‘We willen mensen laten nadenken over afval. Want wat kun je er nou mee?’ Uiteindelijk verwerkt een kunstenaar de sigaretten tot grote pilaren van maximaal twee meter hoog: het Peukenbos. Ze worden gemaakt van mycelium, gegroeid op de verzamelde sigaretten. Daar zijn een half miljoen sigaretten voor nodig. Vandaag zijn daar in ieder geval al heel wat bijgekomen.