Actiegroepen: hogescholen moeten duurzaam bankieren

Hogescholen en universiteiten moeten overstappen naar meer duurzame banken en verzekeringsmaatschappijen. De huisbanken van de instellingen zoals ING en ABN AMRO investeren nog altijd in fossiele energie, stellen drie organisaties van studenten en wetenschappers.

Zij laten dit weten in een brief aan de besturen van de instellingen. De brief is ondertekend door Scientists4Future NL, Studenten voor Morgen en Young Academies. Door de actie willen de organisatoren investeringen in duurzame energie stimuleren. Eerder lukte het om pensioenfonds ABP af te laten zien van investeringen in fossiele industrie.

Een woordvoerder van de HU zegt desgevraagd dat er nog geen brief is ontvangen. De hogeschool maakt gebruik van de ABN AMRO. De actiegroep Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht vroeg eerder aan studenten, medewerkers en besturen van instellingen om geen gebruik te maken van ING. De bank zou miljarden euro’s steken in de olie-, gas en kolenindustrie.