Kort

Activisten bezetten opnieuw Erasmus Universiteit

Dinsdagochtend hebben studenten en medewerkers van OccupyEUR wederom een deel van de universiteit in Rotterdam bezet. In november protesteerden ze ook al, toen greep de ME in en werden 10 leden meegenomen naar het bureau.

Aanleiding was dat de universiteit maandag de klimaatnoodtoestand opriep. Een reden temeer voor de activisten om te protesteren: de onderwijsinstelling zou zich schuldig hebben gemaakt aan greenwashing. Ze willen dat de instelling de banden met de fossiele industrie verbreekt. Bovendien eisen ze betere arbeidsomstandigheden voor het personeel én betere toegankelijkheid voor mensen met een fysieke beperking.

De universiteit laat weten weinig hinder te hebben van de demonstratie. De tentamens en colleges gaan gewoon door en de sfeer is gemoedelijk. Er worden weliswaar wat geroepen, maar er is ook koffie en eten voor iedereen. Er is zelfs een kapper aanwezig, laat Erasmus Magazine weten.