ADHD-medicatie overmatig gebruikt als studiedoping

Studenten halen ADHD-medicijnen niet via illegale import binnen, maar kopen of krijgen het van mensen die wat overhouden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het RIVM.

Uit eerder onderzoek bleek al dat studenten soms ADHD-medicatie, zoals methylfenidaat, zonder doktersrecept gebruiken. Het zou gaan om vijf procent van de studenten in 2021. Bij de Rijksuniversiteit Groningen lag het zelfs op 16 procent.

Opmerkelijk detail uit de nieuwe studie: het rioolwater van Utrecht en Amsterdam bevat doordeweeks meer sporen van ADHD-medicijnen dan in het weekend. Mogelijk nemen studenten vaker ‘smart drugs’ op weekdagen, wanneer er wordt gestudeerd – zo opperen de onderzoekers. Al voegen ze daaraan toe dat het ‘op dit moment lastig is om hier duidelijke conclusies uit te trekken.’

Studenten gebruiken ADHD-medicatie overigens omdat ze denken dat ze zich daarmee beter kunnen concentreren. Het RIVM wijst ook in de studie op de risico’s van bijwerkingen, die variëren van slapeloosheid tot depressie.