Advies aan Vereniging Hogescholen: ‘Geef hbo meer onderzoek’

De commissie ‘positionering hoger beroepsonderwijs’ heeft vrijdag het rapport ‘Focus op professie’ aangeboden aan het bestuur van de Vereniging Hogescholen (VH). Voorzitter van Hogeschool Rotterdam Ron Bormans leidde het onderzoek. Een van zijn conclusies: ‘Maak het hbo democratischer.’

Bormans vindt dat de het hbo de gelegenheid moet krijgen om goed beroepsonderwijs bieden dat ook aantrekkelijk is voor jongeren die nu bijna automatisch voor de universiteit kiezen.

‘Hogescholen moeten na de bachelor ook een goed scala aan masteropleidingen bieden, zoals we ook een breed aanbod van tweejarige Ad-opleidingen moeten hebben. In plaats van een strikt onderscheid tussen mbo, hbo en wo kom je dan op een spectrum uit’, vertelt hij aan DUB.

Hij vindt dat het hbo-onderwijs doordrenkt zou moeten zijn van onderzoek en dat het onderscheid tussen regels en bekostiging met universiteiten verouderd is. Ook meent hij dat hogescholen meer moeten overlaten aan decentrale eenheden of groepen professionals zelf.