FEM-docenten Gerlach Velthoven en Aljan de Boer schrijven op de blog van Frankwatching vijf artikelen over social media, gebaseerd op hun onderzoek vanuit het Kenniscentrum Innovatie in Business van Hogeschool Utrecht, dat onder leiding staat van lector Gerrita van der Veen. Een van de artikelen is van lector Harry van Vliet, die schrijft dat social media een verzameling is van online activiteiten met specifieke kenmerken, die laagdrempelig zijn. Van Vliet is lector Crossmedia Business aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek van Hogeschool Utrecht, en Hoofd van het Crossmedialab.
Velthoven beschrijft een vijftiental cases en voegt er aan toe dat de media een waarde vertegenwoordigen voor anderen en geeft drie voorbeelden:
– User generated content (vb. Youtube, Zoover)
– Virale- en netwerkeffecten (vb.Twitter, Facebook)
– Co-creatie (vb. Dell).
De Boer komt op de proppen met 3 R’en; Relevant (belangrijk), Real (authentiek), Remarkable (onderscheidend). Omdat social media om interactiviteit gaat zou ik daar aan toe willen voegen Reputatie (bekendheid van zender), Ruil (wederzijdse interesse) en Relatie (intensiteit van de verhouding). Misschien spreken we in de toekomst van de 6 R’s van Social media.
Wil je meer weten kom morgen (22 juni) naar het gratis congres in (N)Utrecht in CAB, Rondom 100, voorheen Cartesiusweg 90A (start 14 uur).