Amsterdam werkt samen met DUO om jongeren met schulden sneller te helpen

Gemeente Amsterdam gaat samenwerken met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) om de jeugd met schulden sneller aan een hulpverlener te koppelen. Volgens de gemeente heeft één op de vijf jongeren in Amsterdam financiële problemen, vaak bij meerdere partijen. Ruim 80 procent van hen heeft ook een studieschuld.

Deze pilot moet voorkomen dat schulden van jongeren oplopen. De gemeente zal een melding krijgen van DUO als jongeren betaalachterstanden hebben van minimaal 270 euro en niet reageren op een persoonlijk aanbod voor een betalingsregeling. Een zogenoemde Vroeg Eropaf-medewerker van een van de buurtteams in Amsterdam neemt dan contact op met de jongere en geeft desgewenst adviezen en schuldhulpverlening.

Minister Carola Schouten (Armoedebeleid) gaf toestemming voor de pilot. Die start in januari en duurt een jaar.