Anton Franken nieuw lid college van bestuur

De bestuur van de HU is weer compleet. Anton Franken (1959) is per 1 september benoemd tot lid van het college van bestuur. Dat heeft het college vandaag bekend gemaakt.

Franken is sinds januari 2008 vicevoorzitter van het bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij beheert daar de portefeuilles valorisatie, personeel, ict, vastgoed en faciliteiten. Het nieuw collegelid studeerde plantenziektekunde in Wageningen, was van 1984 tot 1992 onderzoeker bacteriologie en virologie en promoveerde in 1992 in de landbouw- en milieuwetenschappen.

Hij vervulde diverse directie- en managementfuncties binnen de Wageningen UR (universiteit) en was enkele jaren directeur van de technologiestichting STW. ‘Met mijn kennis en ervaring op het gebied van onderzoek, valorisatie en bedrijfsvoering hoop ik Hogeschool Utrecht verder te ontwikkelen als een ondernemende organisatie die uitstekende studenten opleidt die succesvol zijn op de arbeidsmarkt’, zegt hij in het bericht.

Maarten Rook, voorzitter van de raad van toezicht, hoopt dat met deze benoeming de positie van de hogeschool op onderzoeksgebied verder wordt uitbouwd. Zowel de centrale medezeggenschapsraad (CMR) als de directeuren van faculteiten en stafdiensten zijn geconsulteerd. Franken volgt Huib de Jong op die in maart overstapte als rector naar de Hogeschool van Amsterdam/Universiteit van Amsterdam.

UPDATE
Anton Franken krijgt onderzoek en valorisatie in zijn portefeuille. In een bericht op de site van de Radboud Universiteit Nijmegen zegt hij: 'Ik had hier nog jaren kunnen blijven maar deze nieuwe functie biedt mij veel nieuwe kansen. Zo kan ik mij gaan bezighouden met de inrichting en groei van het toepassingsgerichte onderzoek en kan ik mijn ervaring inzetten om de valorisatie (kennisbenutting) aan de hogeschool naar een hoger plan te brengen.'

Foto: Dick van Aalst