Achtergrond

Een nieuwe Omslag: Associate degree is booming business

Het aantal studenten dat zich inschrijft voor een hbo of wo bachelor daalt. Maar dat geldt niet voor de Associate degree opleidingen (Ad). Tijd voor De Omslag om wat dieper te duiken in de wereld van de Ad’s

Bij de Ad-opleidingen stijgen de studentenaantallen. Deze jonge loot aan de onderwijstak heeft al een kleine geschiedenis. De tweejarige opleiding op hbo-niveau wordt sinds begin deze eeuw aangeboden, maar komt moeizaam op gang, omdat de meeste hbo-instellingen er dan nog niet zoveel van moeten weten.

De Ad’er moet een schakel vormen tussen mbo4 en hbo-bachelor. Praktische doeners worden ze ook wel genoemd. Wanneer de Ad’s een eigenstandige positie krijgen in 2018, schieten de opleidingen als paddenstoelen uit de grond bij de hogescholen.

Net een tandje meer

Tijd voor De Omslag om wat dieper te duiken in de wereld van de Ad’s. Wat zijn het voor opleidingen, voor wie is het aantrekkelijk en wat is de meerwaarde ervan?

We spraken met bedenkers, bestuurders, ontwerpers, docenten, studenten, alumni en werkgevers. Allemaal enthousiaste verhalen hoorden we. De Ad’er blijkt een hardwerkende, loyale student te zijn, die hart voor de zaak heeft en net een tandje meer bij zet. Dat moeten fijne mensen zijn, om in dienst te nemen.

Maar daar zit nog een punt. Veel werkgevers weten niet van het bestaan van de Ad’s af, zo hoorden we in diverse gesprekken. Daar valt dus nog missiewerk te verrichten. Ook al hebben de Ad-afgestudeerden het snelst een baan, blijkt uit de recente hbo-arbeidsmarktmonitor. Ze blijven op hun stageplekken na de studie. Waarschijnlijk worden zij de Ad-missionarissen van de toekomst en stijgt de bekendheid naarmate er meer alumni aan het werk zijn.

Lees De Omslag!