Nieuwe monumenten: Basket Bar, Kruytgebouw en Pythagoraslaan

De gemeente Utrecht heeft 38 bouwwerken uit de periode 1970 en 2008 genomineerd als nieuwe monumenten. Daarop staan ook gebouwen van het Utrecht Science Park, voornamelijk universiteitsgebouwen: Educatorium, bibliotheek, Minnaert- en Kruyt-gebouw. Over die laatste nominatie van de brutalistische betonkolos aan het begin van de Padualaan laat DUB haar verbazing blijken. ‘Dit gebouw was binnen de universiteit in het verleden vaak onderwerp van discussie’, constateert het.

Een communicatiemedewerker weet de keuze te verdedigen: ‘Er zijn mensen die het maar een lelijk, grijs blok vinden, maar anderen zien er wel wat moois in. Zo ontvangen wij regelmatig verzoeken van studenten van bijvoorbeeld de filmacademie die er graag willen filmen vanwege zijn unieke sfeer.

Daarnaast staan de Warmtekrachtcentrale op de Limalaan en de welbekende Basket Bar op de lijst. Studenten die wonen in het voormalig provinciehuis aan de Pythagoraslaan blijken bovendien ook in een potentieel monument te wonen.