Columns

Belal vindt het eten op de HU te triest voor woorden

Foto: Kees Rutten

Belal Hanifi studeert Journalistiek aan de HU en schrijft soms een column voor Trajectum.

Ik stel me voor hoe ik later als vetgemeste alumnus rondloop. Een te hoog BMI en dag in dag uit op de roltrap der insuline. Echt. Ik ben totaal niet van de regeltjes, maar het voedselaanbod van Heidelberglaan 15 gaat nergens over.

Van suikerhoudende drankjes tot taarten in allerlei geuren en kleuren. Zelfs die gore half-gefabriceerde panini’s durven jullie mensen aan te smeren. Te triest voor woorden. Enige nuance is dat er een superklein fruitmandje staat naast de troep, dat oogt als plastic decoratie. Een soort van stilleven dat zegt: ‘We moeten ook iets van fruit hebben, anders vallen we door de mand.’

Daarbij moet je bekant in box 3 zitten wil je het kunnen betalen. Jeetje wat een prijzen. Mij is bijgebleven dat het om volume gaat: iets met ‘massa is kassa’? Maar goed, ik ben niet werkzaam bij Pfizer en heb geen PHD in economie. Dus ik kan niks zinnigs zeggen over mensen dingen aansmeren die niet goed voor ze zijn.

Blijkbaar is er aan de HU een select groepje dat persoonlijk financieel gewin prioriteert boven het welzijn van haar studenten en medewerkers. Congratulations, you played yourself!

Mij kun je niet wijsmaken dat jullie je bekommeren om ons. Dus kap dan ook met die ‘SuStAiNabLe DeVeLoPmEnT gOaLs’. Nonsens. Notabene op de website van HU staat er onder het kopje ‘expertise’ ‘duurzaamheid’ en ‘gezondheid’. Haha. Geloof je het zelf? Ik bedoel: ik geloof best dat er mensen zijn die het voor zoete koek slikken, maar goed, dat is een andere discussie.

Alle gekheid op een duurzaam stokje. Los van je eigen gezondheid. Denk alstublieft aan de kindslaven in West-Afrika, die noodgedwongen voor ons cacao moeten plukken. Je kunt je beter vergrijpen aan een ranzige panini dan aan zo’n reep van Tony’s chocolonely. Dan kun je tenminste BlAcK LiVeS MaTtEr roepen, zonder dat je je geloofwaardigheid verliest.

PS. Als we zijn beland in een stadium waar logica en rechtvaardigheid geen moer uitmaken: mogen we dan alstublieft Tsjechische honingtaart in het assortiment? Ik vraag dit voor een vriend. DaNk.