Heeft de Belastingdienst per ongeluk alle bewoners van een studentenhuis tot elkaars toeslagpartner verklaard? Dankzij de Nationale Ombudsman wordt dat kafkaëske probleem voortaan sneller opgelost.
Een vrouw kreeg toeslagen van de Belastingdienst. In de brieven stonden ook alle gegevens van haar huisgenoot, waar ze geen relatie mee had en die een eigen huishouden voerde. Deze man kwam daar achter en liet de Belastingdienst weten dat hij geen toeslagpartner was.
Maar de Belastingdienst schoof het probleem achteloos van tafel. De man en vrouw woonden op hetzelfde adres. Ze moesten maar gaan klagen bij de gemeente en vragen om een eigen huisnummer.
Al in 2009 diende de man zijn verzoek om een wijziging in. Zelfs zijn huurcontract en de verklaring van de verhuurder kon de Belastingdienst niet vermurwen. Pas toen hij verhuisde, kwam er een einde aan de registratie.
De man zocht zijn heil bij de Nationale Ombudsman, die de Belastingdienst om nadere informatie vroeg. Die liet weten dat er per abuis in zijn systeem had gestaan dat de man en vrouw een samenlevingscontract hadden.
Dit had niet mogen gebeuren, vindt de Nationale Ombudsman. 'De Belastingdienst heeft meerdere keren de kans gehad om het probleem zelf op te lossen, maar heeft deze kansen onbenut gelaten.'
De Belastingdienst maakt gebruik van de gemeentelijke basisadministratie. Daarin kan de dienst niet zien of iemand samenwoont of alleen maar huisgenoot is. Zulke zaken worden voortaan met meer aandacht bekeken.