Columns

Betekent dit dat ik volwassen ben?

Maartje Huvenaars

Maartje Huvenaars studeerde tot voor kort Journalistiek aan de HU.

Het voelt gek dat ik op maandagochtend moest bellen met de Belastingdienst. Twee jaar geleden was mijn grootste zorg nog mijn eindexamen Frans, nu is dat mijn aanvraag voor de KOR. Tot voor kort wist ik ook nog niet wat een Kleineondernemersregeling was. Nu wel, ben ik dan volwassen?

Ik belde met Henk, die door al zijn gezucht liet merken dat hij graag met pensioen wilde. Ik kreeg allemaal moeilijke vragen (onder andere over de laatste drie cijfers van mijn telefoonnummer) en ik werd twee keer doorverbonden. Arme Henk wilde graag van mij af.

Van ‘volwassen zijn’ krijg ik echt zo’n fake it ‘till you make it-gevoel. Als ZZP’er moet ik mijn administratie bijhouden en btw-aangifte doen. Met mijn chaotische hoofd kostte het invullen van mijn inkomstenbelasting al drie uur. Ik hád in 2022 niet eens een inkomen, kun je nagaan. Ik bel om het minste of geringste mijn moeder, al is het maar om te vragen waar ik m’n BSN-nummer kan vinden.

Het is toch gek dat wij dit niet op school leren. Op de opleiding Journalistiek heb je letterlijk een vak waarin je leert freelancen, maar het opstellen van een factuur moest ik toch via de site van de KVK leren. Ze zouden een vak genaamd ‘Adulting 101’ moeten geven, want ik snap niks meer van het leven.

Ik dacht ook dat ik meer vrije tijd zou hebben zonder studie. Op een of andere manier heb ik het toch voor elkaar gekregen om elke dag van 9.00 uur tot 17.00 uur druk te zijn met mijn twee baantjes, stand-up comedy, en mailtjes beantwoorden. Op dat soort momenten begrijp ik Henk wel en zou ik ook met pensioen willen.

Op mijn 70e woon ik vast nog op mijn studentenkamer. Want als Hugo de Jonge zegt dat ik een rijke vriend nodig heb voor een huis, is dat voor mij als LHBTI+ lid een probleem.