Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal over inburgeren en arrogante schrijvers.
Een aantal jaar geleden maakte een gastspreker zijn excuus, omdat zijn vrouw de avond ervoor zijn laptop intensief gebruikt had. Zij had gezocht naar speciaal ondergoed en kleding voor vrouwen die in verwachting zijn. Dat was zij dus ook. Elke keer als hij tijdens die presentatie iets vanaf het internet ophaalde, verschenen er aan de zijkant advertenties die eigenlijk voor zijn vrouw bedoeld waren. Een geluk dat het geen porno was waar zij naar had gekeken. Aan die ongevraagde advertenties zijn we inmiddels gewend.
Een ander voorbeeld is Amazone. Na een paar aankopen en door mijn zoekgedrag kreeg ik een mailtje voor de aanschaf van vijf cd’s die ik misschien wel leuk zou vinden. Opmerkelijk dat ik drie van de vijf voorgestelde cd’s al had. Hetzelfde is het geval bij Spotify. Elke week heeft dit muziekkanaal een selectie voor mij gemaakt, Discover Weekly, met ongeveer twee uur muziek, waarvan zij denken dat dit mijn smaak is. Ze hebben het meestal bij het rechte eind.
Onlangs bezocht ik een congres van de korfbalbond. Daar sprak dr. Pascal van Hattum van SAMR Data Creatives, die voor de bond met Big Data inzichtelijk had gemaakt wat voor type leden de aangesloten verenigingen hebben; en hoe met die kennis nieuwe leden te werven. Ook kon hij zeggen in welke plaatsen zonder korfbalvereniging behoefte aan een korfbalvereniging is.
Ik vroeg hem of je Big Data in kon zetten bij de selectie aan de poort voor nieuwe studenten, gezien het jaarlijks grote aantal afvallers. Hij verwees me naar een aantal cases op hun website, waaronder een voor oriënterende rechtenstudenten. Maar hij gaf aan dat er ook voor een hogeschool veel te winnen zou zijn. Dan moet er echter goed overleg komen tussen een hogeschool en de mbo’s en havo’s uit de regio die data van de leerlingen beschikbaar moeten stellen.
Dat is slechts een begin. Zo weet je waar en hoe je toekomstige hbo’ers moet benaderen. Daarna moet je de studenten blijven volgen. Zo kan je steeds beter voorspellen of ze wel of niet hun studie succesvol gaan afronden. Natuurlijk komt om de hoek kijken hoe er met de privacy van de studenten omgegaan wordt. Maar als je met Big Data kan bewerkstelligen dat er eindelijk een eind gemaakt wordt aan het hoge uitvalpercentage in en na het eerste studiejaar, lijkt het mij het onderzoeken waard.