Foto van de week

Binnen vertrouwde HU-muren mag de blauw-roze superheld er zijn

Foto: Kees Rutten

Op Heidelberglaan 7 vindt iets opmerkelijks plaats. De Gender Sexuality Alliance (GSA) zet zich in om de zichtbaarheid van transgender personen te vergroten. En dat vlak voor de ‘International Transgender Day of Visibility’ op zondag 31 maart. Pasen ging even voor.

Op de campus voel je een bijzondere energie. Het fietspad, versierd met de kleuren van de transvlag, nodigt voorbijgangers uit om stil te staan bij deze gemeenschap. Binnen in het pand leidt een HKU-student een workshop. Wat betekent queer joy voor jou? ‘Hand in hand lopen op straat met mijn partner’, lees ik op een van de briefjes. Het verlangen naar zichtbaarheid en acceptatie.

Het kunstwerk van het poppetje met rode wangetjes en oranje lokken is onderdeel van de expositie door HKU-studenten. Hier, binnen vertrouwde muren, strijdt een superheld, gehuld in roze en blauw, voor een betere wereld. Waarin iedereen de kans krijgt om volledig tot bloei te komen.

De studenten voorop de foto bespreken samen wat ze zien op hun mobiel. Gaat het over de deelname van transvrouw Noa-Lynn van Leuven aan de vrouwencompetitie Darten? Dat sommige spelers uit protest uit het Nederlandse team stappen? Ondanks de verklaringen van de Nederlandse Darts Bond en de PDC dat ze aan alle eisen voldoet?

In deze mix van weerstand en acceptatie ligt de ware betekenis van de ‘International Transgender Day of Visibility’. Het is een dag om te vieren én te reflecteren. Om te streven naar een wereld waarin je, ongeacht genderidentiteit, mag zijn wie je bent.