Columns

De HvA en Remco Campert

Het weekend betekent weer veel lezen: dag- en weekbladen, en van alles en nog wat. Onder dat laatste vallen drie scripties van afstudeerders van de Hogeschool van Amsterdam. Daar hebben ze meelezers van buiten de hogeschool opgezocht om alle schijn van fraude te vermijden. De docent die de scriptanten heeft begeleid is niet aanwezig bij de verdediging. Dat zijn twee andere docenten, van wie er het liefst een ‘van buiten’ komt. Zo eentje ben ik dan.

Volgende week zijn die verdedigingen. Net als bij ons op de FEM moet je twee weken van tevoren je scriptie inleveren en krijg je 48 uur voor het tijdstip van de verdediging te horen als de beoordelaars vinden dat je scriptie minder dan een 5,5 waard is. Twee van de drie heb ik al gelezen en de kwaliteit is wisselend, één is echt uitstekend. Nieuw voor mij is dat de studenten een uitgebreid zelfreflectieverslag moeten schrijven.

Er tussendoor lees ik ook de bundel ‘Te vroeg in het seizoen’ van Remco Campert, waarin hij zegt Frans, Duits en Engels goed te verstaan, Italiaans en Spaans min of meer vaag en dat overige talen tot de categorie abacadabra behoren. Ik vraag me ineens af hoeveel afgestudeerde hbo-studenten dit ook kunnen zeggen.