Columns

De strijd om betaalde lezers

Ook vijftig jaar geleden streden uitgevers om de gunst van de lezers. In tegenstelling tot de landen om ons heen hebben we in ons land veel meer abonnementen dan losse verkoop bij zowel kranten als tijdschriften.
In 1972 hadden we 31 dagbladondernemingen met de Telegraaf als grootste dagblad. Het jaar ervoor was Het Vrije Volk gestopt met zijn landelijke uitgave om in 1991 definitief te stoppen. De meeste Amsterdamse lezers van Het Vrije Volk waren al overgestapt naar Het Parool, toen ook nog landelijk.

De lezer heeft tegenwoordig zoveel meer mogelijkheden om het nieuws en achtergrondverhalen tot zich te nemen, betaald en gratis, waarvan veel via internet. Eerst alleen via de computer, nu ook via tablets en mobiele apparaten. Belangrijke elementen voor het beslissen over welk medium, merk of titel men gebruikt, zijn gewoonte, betrouwbaarheid, gemak, status, uitgebreidheid en de snelheid van nieuwsgaring.

De uitgevers van studieboeken hebben een soortgelijk dilemma. Begon men met het meesturen van een cd-rom, een code om in te loggen op een site die bij het boek hoorde, nu zijn er e-books en MOOCs (massive open online courses) en dalen verkopen van studieboeken.
De 37 leden tellende Groep Educatieve Uitgeverijen heeft nu het platform Bookshelf gelanceerd voor educatieve e-books voor studenten, docenten van hogescholen.