Columns

Drie Dwaze Dagen

In 2002 schrijven Al en Laura Ries in hun boek: ‘The fall of advertising & the rise of public relations’ dat reclame niet geloofwaardig is, maar vrije publiciteit (PR) wel. Toch blijven met name de grote merken televisiecommercials maken. Vorig jaar steeg de omzet van televisiereclame nog met 4,3 procent tot 1,017 miljard euro, aldus het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame Spot. Ries vindt veel daarvan weggegooid geld, want reclame is om een merk onder de aandacht te houden en PR is om een merk te creëren. Terwijl nog steeds nieuwe merken op de televisie gelanceerd worden.

Reclamebureaus gaan ervanuit dat zij de enige zijn die tv-commercials kunnen bedenken en maken. De Bijenkorf nam echter evenementenbureau Xsaga in de hand, het bureau dat het feest in de Arena organiseerde voor het huwelijk van Máxima en Willem-Alexander. Xaga ontwikkelde een concept, dat terug te vinden is in alle commerciële uitingen rondom Drie Dwaze Dagen. Op hun site, in advertenties, in hun verspreide boekjes met aanbiedingen én in de tv-commercial, laten balletdansers zien dat een bezoek aan het warenhuis een belevenis is.

Paul Schnabel (directeur Sociaal en Cultureel Planbureau) wil echter een streep zetten door opleidingen waarin het woord evenement voorkomt (speech bij opening HU-collegejaar 2011). De beleveniseconomie gaat blijkbaar langs hem heen.