Van wie leer je het meest? Van personen die ervaring hebben in een vak en deze ervaring over kunnen brengen. Als voorbeeld noem ik mensen die iets moeten verkopen. Degenen die er goed in zijn, verdienen veel. Als je dan ook nog een natuurlijk leiderschap bezit, dat gesignaleerd wordt, kan je verkoopleider of salesmanager worden. Want zoals veel in ons land veramerikaniseert, zijn titels als accountmanager en brandmanager reeds lang ingeburgerd.
In het bedrijfsleven worden de verkooptoppers uitstekend beloond, in veelvouden van wat onze teamleiders of onderwijsmanagers verdienen. Een enkeling wil aan het eind van zijn loopbaan nog wel zijn kennis en ervaring overbrengen op HBO-studenten. Mits hij een master heeft, anders valt hij of zij af. Natuurlijk moeten we blijven streven naar een docentencorps van wie iedereen een master heeft, maar niet met oogkleppen voor de werkelijkheid.
Nu zie je vaak dat afgestudeerde docenten, voor 2017 is van hen 20% gepromoveerd, nooit een stap in het bedrijfsleven heeft gezet. Maar wel blijk heeft gegeven goed te kunnen studeren. Ook op latere leeftijd om alle de door de HU betaalde bijscholings cursussen te volgen. Een topdocent met ervaring zal 't nooit worden. Hij is tevreden met een derde tot een vijfde van wat die echte ervaringsdeskundige uit het bedrijfsleven verdient.