In maart 2006 werd drs Ton Luijten benoemd tot lector Marketing, Marktonderzoek en Innovatie. Bij elk lectoraat van de FEM (Faculteit Economie & Management) wilde Jan Klingen, directeur van het Kenniscentrum, het woordje innovatie. De oorspronkelijke klik tussen Ton en Jan stokte na enige tijd, waardoor Ton zijn ingezet schrijven van een proefschrift niet meer onder de paraplu van de HU afmaakte, maar onder die van zijn werkgever GfK Panel Services Benelux.
Voorafgaand aan zijn promotie op 12 september gaf Ton een boekje uit "De effectiviteit van sales promotie; een studie naar de effecten van sales promotie op het huishoudelijk aankoopgedrag in markten van Fast Moving Consumer Goods". Hij krijgt dan de graad van doctor aan de Tilburg University. In het boek zit nog een los velletje met een aantal ludieke stellingen.
Er staan veel tabellen en modellen in met cijfers, deelstrepen en letters, waarvan ik een groot aantal niet op mijn toetsenbord kan vinden, laat staan dat ik er iets van begrijp. Als ik de vele conclusies en de Engelse summary lees, ligt veel voor de hand (kortingen lopen het hardst in het begin van de actieperiode), maar zijn niet onverdeeld positief: "(…) uitgelokt promotiegedrag mondt uit in niet beoogde effecten als lagere merken- en winkeltrouw". Toch interessant zo'n boekje.