Columns

Gaan veranderingen echt zo traag?

Ik ben een beetje een nieuwsjunk. Dit weekeinde de papieren NRC doorgeworsteld (gratis exemplaar op de markt gekregen), de Volkskrant (gebruikgemaakt van hun veertien dagen gratis abonnement) en onze vaste kranten Het Parool en de Gooi & Eemlander gelezen. Daarbij de dagelijkse gratis internetabonnementen op de NRC, Volkskrant, New York Times en de Guardian. Dan noem ik niet de nieuwsbrieven van de verschillende vakbladen. De enige keer dat ik al die informatie links laat liggen, is tijdens een vakantie. Als ik terugkom zie ik honderden ongeopende berichten. Want ik probeer tijdens vakanties alleen persoonlijk aan mij gerichte berichten te lezen. De rest laat ik voor wat ’t is.

Voor zowel hbo-studenten als hbo-docenten staat er dagelijks veel interessants in de media. Volkskrant columnist Frank Kalshoven schrijft bijvoorbeeld: “(…) Eindelijk! Docenten beter leren in de klas te differentiëren naar niveau? Fijn hoor. Het jaarklassensysteem ontheiligen? Halleluja. (…)” Ik leerde dit eind jaren zestig van de vorige eeuw al op de Gemeentelijke Kweekschool voor onderwijzers en onderwijzeressen (die laatste groep blijkt taalkundig trouwens niet meer te bestaan).

Het is een van de vele artikelen over het onderwijs, waarin een vinger op de gevoelige plek wordt gelegd. Er gebeurt echter weinig mee, want de politiek schept niet het juiste (financiële) kader.