Columns

Het is al vijf voor twaalf

‘Vijf voor twaalf’ kom je veel tegen in kopregels. Ik zie dit ook in het aprilnummer uit 2013 van het Tijdschrift voor Marketing dat als thema media heeft. (Mijn stapel ongelezen bladen wordt dunner.) Joerie Albrecht, directeur van De Balie in Amsterdam, staat op de voorpagina met als begeleidende tekst ‘Het is vijf voor twaalf voor de media’. Hij zegt dat we met media in een ’transitie’ zitten. Net als ‘kantelpunt’ ook zo’n modewoord dat veel gebruikt wordt.

Hoewel hij best aardige uitspraken doet: “De kloof tussen redactie en commercie wordt kleiner” en “de politiek bezuinigt de publieke omroep kapot”, gaat het me niet om de inhoud van dat interview met Joerie Albracht, maar om dat 5 voor 12.
Ik vind dat je te pas en te onpas leest dat er iets gedaan moet worden aan ik weet niet wat, want het is vijf voor twaalf. En dan blijkt dat er jaren later niets is veranderd.

Ik google eens op ‘5 voor 12’ en zie dat er een café is met die naam in Neeroeteren in Belgisch Limburg. Het afgelopen weekend vierden ze hun eenjarig bestaan. Aan de muur een grote zaag met daarop de tekst: niet zagen (in het Nederlands: niet zeuren), moet ik misschien ook niet doen.