Columns

Hoe bereik je een doelgroep?

Heb je de presentatie van Suzanne Unck over social media gemist? Op haar eigen site http://bit.ly/1r4JOuA schrijft ze een blog met een heleboel verwijzingen (zo schijnt ’t te horen). Bij een ervan kom ik bij een blog van Rens Dietz http://bit.ly/1pQhd99 over hoe onderwijsinstellingen sociale media gebruiken. Daaruit blijkt dat de presentatie van Suzanne voor HU-docenten zeer nuttig, eigenlijk noodzakelijk was. De HU komt in de genoemde staatjes niet voor of helemaal onderaan, bijvoorbeeld voor het gebruik van Twitter in het onderwijs.

Voordat ik verder andere blogs lees, neem ik nog wat oude Adformaties door. Ik ben beland in 1987, waarin het nieuwe zakenblad Quote zich presenteert aan reclamebureaus, met twee luxe dozen. De eerste vier dagen voor de uitzending met daarin een Quote-klok, afgestemd op het tijdstip van de eerste tv-commercial. Op de dag van uitzending een doos met een fles champagne, kaviaar, een pakje toast en twee glazen ‘om de doop van Quote te vieren in een ambiance die Quote past’.

Een heleboel met bekroonde reclames zijn nog steeds een bron van inspiratie. ‘Even Apeldoorn bellen’ was er toen ook al. KPMG kreeg een prijs voor z’n personeelsadvertentie met als kop ‘Zijn er nog jonge economen die een sponsor zoeken?’. Nu twitteren ze naar hun volgers.