Jongeren vinden zichzelf redelijk maatschappelijk betrokken, al gebruiken basisschoolleerlingen die term niet als ze een werkstuk maken over zeehondjes. Wat is ons bijgebleven van de lessen die we in onze jeugd hebben gehad van leerkrachten die ons vertelden dat we zuinig op onze aarde moeten blijven?
Op School-tv zagen we kinderen kilometers lopen met een jerrycan vol met water op hun hoofd. Onze drinkwatervoorziening is gelukkig perfect geregeld. Een enkele keer is het ’s zomers zo langdurig droog, dat ons gevraagd wordt onze tuinen niet te sproeien (niet deze maand). Per dag verbruikt de gemiddelde Nederlander ruim 120 liter water, een luxe.
Daarom leerden we om de kraan niet onnodig te laten lopen en niet langer dan nodig onder de douche te staan. Letten we daar nog steeds op?
Een groot gedeelte van ons drinkwater komt uit grondwater, dat we juist nodig hebben om de grond niet te laten uitdrogen. Dat het watergebruik elk jaar iets daalt, komt niet doordat we bewuster met ons water omgaan, maar doordat (huishoudelijke) apparaten zuiniger zijn geworden, waardoor we minder water verbruiken.
We kunnen regenwater misschien efficiënter opvangen, al hebben we wel filters nodig om het te zuiveren. Nog beter is: zuiniger en bewuster omgaan met water.