De student anno 2008 heeft het druk, drukker, drukst. Vaak denk ik dat ze het nog drukker hebben dan hun docenten. Naast hun studie hebben veel studenten een baantje, een privé-leven, een studentenleven en intussen doen ze aan sport, uitgaan, e-mailen, MSN, SMS, telefoneren. Studenten die niet meer thuis wonen zijn ook nog druk met boodschappen doen, stofzuigen, afwassen en andere interessante activiteiten.
Ik waardeer het dan ook bijzonder dat ze wekelijks tijd reserveren in hun agenda om mijn lessen te kunnen bezoeken. Er ontstaat een probleem als ik daarnaast van ze verwacht dat ze ook buiten mijn lessen nog iets aan mijn vak doen. Naast die twee wekelijkse contacturen zouden ze ook nog vier uren moeten besteden aan zelfstudie en het maken van opdrachten maar helaas hebben ze die tijd vaak niet. Vaak willen studenten zich wel inspannen voor een project omdat er dan verantwoordelijkheid naar elkaar is om iets te doen. De praktijk wijst uit dat aan het eind van mijn college het boek dichtgaat en hermetisch gesloten blijft tot het begin van het volgende college in de week daarna. Voor het gemak ga ik even uit van de student die het boek meeneemt naar het college en niet van die groeiende generatie die mijn lokaal betreedt en mij vraagt ‘meneer heeft u soms een pen te leen?’. In mijn sombere momenten denk ik: als ik per ongeluk dezelfde les zou geven als de week daarvoor, dan zou de helft van de studenten dat niet merken of hoogstens een vermoeden hebben van ‘grappig, dat heb ik ooit ergens eerder gehoord’. Helaas is de bestudering van een vak vaak de sluitpost op de tijdsbegroting van een student en kent daarom vaak de waarde 0,00 uren.
Op de middelbare school heb je als docent enkele simpele en effectieve maatregelen: leerlingen die geen huiswerk maken moeten nablijven, of je geeft een onverwachte schriftelijke overhoring met als resultaat een tsunami aan enen. In het HBO ligt het lastiger: een tentamen met 80% onvoldoendes levert een botsing op met je direct leidinggevende en kost meer dan de helft van je RGW-gesprek. Ook een mogelijkheid is om wekelijks allerlei opdrachten te laten inleveren maar dat is een middel om vooral jezelf aan het werk te houden. Zodra studenten doorhebben dat je alleen afvinkt of ze iets hebben ingeleverd, dan leveren ze massaal hetzelfde werk in of desnoods iedere week dezelfde opdracht onder een nieuw nummer.
Zeuren tegen je studenten over hun inspanningen thuis, maakt je niet populair en zorgt ervoor dat ze het lesbezoek staken. Creatieve suggesties om dit probleem op te lossen worden beloond met een internationale fles rode wijn uit een werelddeel naar keuze.