Columns

Hypes & Trends

Ik ben aan m'n derde boekje van Malcolm Gladwell bezig, The Tipping Point, dat in 2000 voor het eerst verscheen en een bestseller werd. M'n eerste Gladwell was Outliers over hoe successen ontstaan en de tweede Blink over snel en onbewust waarnemen. Deze keer gaat 't over kleine dingen die een groot verschil kunnen maken, oftewel hoe hypes en trends ontstaan.

Het tijdschrift Clou weidde in juni 2005 een themanummer aan trends en hypes. Daarin zegt sociaal psycholoog Jaap van Ginneken dat er drie kenmerken zijn voor het ontstaan van een hype:
1. Men wordt 'getriggerd' door iets wat nergens mee te maken heeft.
2. Een saillante factor krijgt een allesoverheersende invloed.
3. Er ontstaat kortsluiting tussen twee milieus.

Gladwell noemt drie regels voor het Tipping Point (het omslagpunt):
1. Het begint altijd kleinschalig.
2. Het beklijft makkelijk.
3. In de context wordt een deur geopend voor een trend of epidemie.

Jaap van Ginneken schreef in 1999 al Brein-bevingen over dezelfde thematiek en komt op beide boeken terug in Verborgen verleiders, hoe de media je sturen (2011). Want het valt niet te ontkennen dat de invloed van media een steeds belangrijker rol is gaan spelen in het ontstaan van hypes en trends.