Columns

Interpretatie ‘zonder winstoogmerk’

Lange tijd heb ik in de entertainmentindustrie gewerkt. Ik heb twee bazen gehad, die beiden uitstekend voor hun personeel zorgden, maar zichzelf zeker niet tekortdeden. Beiden sloten hun carrière af als miljonair. De een woont in een boerderij in het Groene Hart van Holland en de ander in een Amsterdams grachtenpand.
Toch worden de meeste miljoenen in de entertainmentindustrie nog verdiend in Amerika, waar vele beroemdheden geld doneren aan goededoelen. Volgens The Hollywood Reporter (22-08-2014) zou het gaan om 300 miljard dollar per jaar, een bedrag dat nog jaarlijks stijgt.

Beroemdheden zijn vaak ook trekkers van goededoelenorganisaties. Een voorbeeld is John Legend die LRNG (spreek uit learning) heeft opgericht, een organisatie zonder winstoogmerk, die leerkrachten in New York en mogelijk daarbuiten ondersteunt met het ontwikkelen van nieuwe taalprogramma’s.
Afgedaan zijn beroemdheden, die de fout ingingen, zoals Lance Armstrong en Lindsay Lohan (beiden werden betrapt op leugens), Naomi Campbell (droeg bont, terwijl ze eerst anti-bontcampagnes steunde). Maar alle beroemdheden verdienden niets aan hun activiteiten.

Anders is het met enkele bekende Nederlandse weldoeners, zoals Boudewijn Poelman en Frank Leeman, die beiden multimiljonair geworden zijn met de door hun bedachte goededoelenloterijen, zoals Postcode Loterij, BankGiro Loterij en VriendenLoterij (‘zonder winstoogmerk’).