Start hoger onderwijs: scenario’s mét en zónder anderhalve meter afstand

Foto: Kees Rutten

Het kabinet vraagt hogescholen en universiteiten om twee scenario’s voor te bereiden voor de opening van het nieuwe studiejaar: een met de anderhalve meter afstand en een zonder deze regel. Op 13 augustus valt het besluit welke van de twee scenario’s definitief doorgaat. Minister Van Engelshoven geeft in een brief richtlijnen voor de introducties.

Minister-president Rutte maakte dit vrijdagavond bekend tijdens de persconferentie. Daarbij werden allerlei versoepelingen aangekondigd, maar het hoger onderwijs (en mbo) blijft nog even in onzekerheid over de manier waarop het onderwijs straks van start gaat.

Eind april liet Van Engelshoven weten dat hogescholen en universiteiten weer open gaan en dat zij uitgaat van het ‘basisscenario’: geen anderhalve meter afstand, maar wel een maximale groepsgrootte, een mondkapjesplicht en vrijwillige zelftests. Hoewel de situatie met corona zich positief ontwikkelt, signaleert het OMT ook risico’s. Daarom is het nu te vroeg om een definitief besluit te nemen en schuift het kabinet dit voor zich uit.

Goede ventilatie

Mocht het kabinet besluiten om de anderhalve meter voor het hoger onderwijs af te schaffen, dan geldt dit voor zowel studenten als docenten, schrijft Van Engelshoven in een brief aan de instellingen. Wel moeten universiteiten en hogescholen zorgen voor goede ventilatie. Ook blijven sommige basismaatregelen van kracht, zoals handen wassen en thuis blijven bij klachten.

Minister Van Engelshoven gaat ook in op de introducties voor eerstejaars. Als de anderhalve meter afstand in het hoger onderwijs niet meer nodig is, geldt dit niet voor alle introducties, blijkt uit de brief.  Voor ‘onderwijsgerelateerde introductieactiviteiten’ die op de hogeschool of universiteit plaatsvinden, kunnen de anderhalve meter en beperking van de groepsgrootte achterwege blijven. Dit is ook zo voor evenementen die op een afgesloten terrein plaatsvinden en toegangscontrole hebben. Daar zouden vaccinatiebewijzen ingesteld kunnen worden.

Introductiekampen

Voor introducties buiten de instellingen met een sociaal karakter geldt de anderhalve meter afstand wel. Ook dienen de organisatoren zich aan de regels voor de horeca en evenementen te houden. De minister doelt op kennismakingsfeesten, introductiekampen en sociale activiteiten van onder meer studentenverenigingen, inclusief studie- en sportverenigingen. Hierbij is mogelijk overleg nodig met de veiligheidsregio en burgemeester.

Voor tweedejaars studenten die de introductie vorig jaar gemist hebben, kunnen instellingen zelf beslissen of en in hoeverre zij kunnen meedoen met de introducties. De minister vraagt ook gedurende het studiejaar sociale activiteiten te organiseren voor deze groep.

Optimistische scenario

De Vereniging Hogescholen benadrukt dat zij uitgaan van het meest optimistische scenario: vanaf 15 augustus geen beperking van anderhalve meter meer. ‘Wij zijn klaar om op verantwoorde manier weer volledig open te gaan’, zegt voorzitter Maurice Limmen in een bericht op de site. Hetzelfde geluid klinkt bij de universiteitenvereniging VSNU: ‘In het nieuwe collegejaar kunnen studenten dus weer zonder beperkingen onderwijs volgen, tenzij de ontwikkelingen rond het virus dat onmogelijk maken.’

De landelijke studentenorganisatie ISO toonde zich verbaasd over het besluit van het kabinet. ‘Heel Nederland mag weer naar kantoor, op vakantie en naar festivals, maar de student wordt wederom aan het lijntje gehouden’, zei voorzitter Lisanne de Roos in de Telegraaf. ‘Het is onbegrijpelijk dat studenten en instellingen nóg langer in onzekerheid blijven over hoe het komende collegejaar eruit gaat zien: 13 augustus is echt te laat.’

Zelftesten en vaccineren

Onderwijsminister Van Engelshoven benadrukt in haar brief dat het belangrijk is dat studenten en medewerkers na de zomervakantie zelftesten doen. Zij kunnen nog tot eind juli zelftesten aanvragen bij zelftestonderwijs.nl. Eerstejaars kunnen tijdens de introductie en daarna zelftesten krijgen van de instelling waar ze gaan studeren. Hogescholen en universiteiten krijgen van de overheid een voorraad zelftesten voor de introductieperiode en twee weken na de start van het studiejaar.

Zij roept de instellingen op om het belang van vaccineren onder studenten en medewerkers te benadrukken.

Ook interessant: Utrechtse studentenorganisaties willen toch feesten, kamperen en borrelen