Kort

Minister: hoger onderwijs in september waarschijnlijk open; zonder anderhalve meter afstand, wel maximale groepsgrootte

De hogescholen, universiteiten en mbo-instellingen gaan komend studiejaar waarschijnlijk weer geheel open. Zonder de beperking van anderhalve meter afstand, maar met een maximale groepsgrootte van 75 personen, mondkapjesplicht in de gangen en een vrijwillige zelftest voor degenen die niet gevaccineerd zijn.

Dit basisscenario is het ‘meest waarschijnlijk’ bij de start in september, schrijft onderwijsminister Van Engelshoven aan de besturen van instellingen en de Tweede Kamer. Uitgangspunt is dat een groot deel van de bevolking is gevaccineerd en het aantal coronabesmettingen versoepelingen toelaat.

In het basisscenario kunnen grote stedelijke introducties, zoals de Utrechtse UIT, en introducties van studentenorganisaties waarschijnlijk doorgaan. Wel dient er overleg te zijn met de burgemeester en de Veiligheidsregio over beperkende maatregelen, zoals groepsgrootte en zelftesten.

In het meest gunstige scenario van het ministerie, gelden bijna geen coronaregels meer. Strengere modellen halen de teugels juist weer aan. Van Engelshoven heeft het OMT gevraagd om in juli (of eerder) met een advies te komen, over de manier waarop het nieuw studiejaar kan beginnen.