Columns

Is de HU echt een zwakke hogeschool?

Alwin van der Blom is student aan de HU en lid van de CMR. Voor Trajectum blogt hij op persoonlijke titel.

In 2007 eindigde Hogeschool Utrecht in de laagste regionen van de Elsevier-ranking. In 2008 finishte de HU wederom in dezelfde categorie, net zoals in 2010, 2011, 2012 en zeer recent bleek de hogeschool ook dit jaar weer bijzonder laag te scoren. (Uit het artikel van 2009 kan ik geen duidelijke conclusies trekken.) De media typeren Hogeschool Utrecht zo langzamerhand als een zwakke hogeschool die beroerd presteert in plaats van een goede hogeschool die tijdelijk onder de maat opereert. Hebben ze gelijk?

Volgens een document van Elsevier genaamd ‘Kansen op de arbeidsmarkt’ hebben hbo’ers de meeste kans op een baan met de studies: accountancy en fiscaal, civiele techniek, diagnostiek, elektrotechniek, informatica, lerarenopleidingen talen/exact/maatschappijvakken, werktuigbouwkunde en zee- en luchtvaart. Vergelijk deze studies eens met de resultaten van de Nationale Studenten Enquête. Accountancy, Civiele Techniek, Elektrotechniek, Informatica en Werktuigbouwkunde scoren op bijna alle onderwerpen onder het landelijk gemiddelde. De faculteit Educatie scoort overwegend goed op enkele onderwerpen na (Algemene Vaardigheden en Wetenschappelijke Vaardigheden). Diagnostiek en Zee- en Luchtvaart biedt Hogeschool Utrecht niet aan. Kortom, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als je de grootste kans op de arbeidsmarkt wilt hebben en je daar de beste hbo-bacheloropleiding voor zoekt… je beter niet naar Utrecht kan komen. Voorlopig.

Heeft de hogeschool niet genoeg kwaliteit in huis om het onderwijs en onderzoek die noodzakelijke impuls te geven? Is iedere docent ook daadwerkelijk capabel om les te geven in het hoger onderwijs? Is de hogeschool die meer dan 40.000 belangen vertegenwoordigt niet te groot geworden? Misschien moet iedereen wel gaan denken in downsizing in plaats van upscaling. Misschien is de hogeschool met alle fusies van de afgelopen jaren uit zijn voegen gebarst en wordt er getracht om met siliconenkit de schade te herstellen. Zeven jaar lang lijkt het College van Bestuur de situatie met o.a. de Elsevier-ranking niet op te kunnen lossen. Zijn zij nog wel in staat om de hogeschool naar een hoger niveau te tillen? Is een tijdelijke situatie geen structureel probleem geworden? Wat zijn de juiste oplossingen?

De overwegend negatieve resultaten liegen er niet om; deze relativeren is een verkeerde instelling. Verminder de top-downmentaliteit, werk samen en coördineer de bottom-up-initiatieven. Betrek per direct de werkvloer en het medezeggenschapstelsel bij deze metamorfose en neem de ingediende adviezen bloedserieus. Stel een brede werkgroep in met studenten, medewerkers en directie die zich bezig gaat houden met kwaliteit, de kwaliteitindicatoren en wat daarvoor nodig is. Geef daar desnoods fte of vergoedingen voor om het nodige nog interessanter te maken. Er zullen uit verschillende hoeken nog wel meer suggesties komen die het overwegen waard zijn. Over een tijdje kunnen wij de media laten zien dat Hogeschool Utrecht wel fantastisch onderwijs en onderzoek te bieden heeft – datgene waar de arbeidsmarkt zo vurig naar verlangt.