Columns

Je neemt altijd wat mee van een congres

Op het immens grote podium van Theater Amsterdam, speciaal gebouwd voor de theatervoorstelling Anne, stond voormalig docent van het jaar van het Instituut Marketing & Commerce, Aljan de Boer. Hij zou in het lustrumprogramma van PIM en VMC (zie blog van gisteren) een trend-battle hebben met Egbert Jan van Bel. Maar beide heren waren het voornamelijk met elkaar eens. Aardig was dat Van Bel heel open zijn voorspellingen uit 2004 memoreerde, waarvan er niet een was uitgekomen.

Daarna waren er twee series parallelsessies waarvan ik die van Thomas Marzano, Head Brand Communication Design van Philips, bijwoonde. "A brand is what people feel, think and say about a product", en ik was bij die van dr. Mignon van Halderen, lector Thought Leadership, van Fontys Hogeschool Communicatie. Zij gaf voorbeelden van thought leadership ("an authority in a specialized field and whose expertise is sought and often rewarded") bij drie merken: Dove, IBM en Philips.

De laatste spreker was Joris Merks-Benjaminsen van Google: "Nederlanders staan bovenaan in de wereld als het gaat om het gebruik van digitale apparaten."
Hoewel VMC na 25 jaar stopt, werd het congres afgesloten met een feest, waar tussen het dansen door gesproken werd over een doorstart van VMC samen met PIM.