Lees deze week het artikel Jongeren Iconen in Marketing Tribune. Het ligt waarschijnlijk in je mediatheek. Het uitgebreide artikel kwam tot stand door literatuuronderzoek, input van experts en eigen observaties. Je leest de belangrijkste jeugdtrends. Dat zijn aanknopingspunten voor marketeers en HBO-docenten die op zoek zijn naar nieuwe insights (ook zo'n trendy woord). Wat gaat er om in de hoofden van onze studenten? Moeten wij onze didactiek aanpassen (als we dat überhaupt kunnen), of moeten we onze curricula aanpassen (terwijl we nog wachten op de cursuswijzers van vorig jaar)?
Eén icoon noemt men de wankelende autoriteit. Traditionele gezagsdragers vallen van hun voetstuk, zoals wetenschapper Diederik Stapel, politieke leiders als Mubarak of Berlusconi. Hoe staat het met onze vele directeuren op de Hogeschool Utrecht? Er komen bottom-up-veranderingen, denk aan de 'Occupy' beweging, die zullen leiden tot spanningen met de gevestigde orde.
Driekwart van de Twitteraars is onder de dertig. Volgens de Universiteit van Oxford leert men elkaar steeds vaker voor het eerst kennen op internet. In achttien landen begon bijna de helft van de relaties via een datingsite. Jongeren met een Facebook-pagina raken sneller verslaafd aan alcohol, sigaretten en drugs door groepsdruk, meldt de Daily Mail op basis van een onderzoek van de Universiteit van Columbia. Allemaal interessant voor een HBO-docent.