Columns

Keniaanse schrijver met lef komt uit de kast

Behalve aan de MOI university, heb ik ook korte presentaties gegeven op middelbare scholen (secondary schools) en aan leerlingen van de hoogste klas van basisscholen (primary schools). Naast dat ik iets over ons land vertelde, had ik het over culturele verschillen. Op al die scholen was ik de enige blanke (musungu). Dat viel op. Als ik foto’s nam kwamen de leerlingen van de lagere klassen als vliegen op een hoop stront op me af. Ze verdrongen zich om maar in beeld te komen.

Al die keren besprak ik ook homoseksualiteit. Als aanleiding nam ik een voorpaginaverhaal uit The Standard, dat ik las op de dag dat ik in Nairobi aankwam, ruim twee weken geleden. De beroemde schrijver Binyavanga Wainaina, wiens werk ook in het Nederlands vertaald is (daar kwam ik vandaag pas achter) kwam uit de kast en zei tegen zijn moeder: “I’m gay mum.”

In de afgelopen veertien dagen schreven alle kranten erover met veel ingezonden brieven over dit onderwerp. De meeste scholen die ik bezocht waren streng christelijk, dus na afloop kreeg ik nogal eens te horen dat daar op Keniaanse scholen niet over gesproken wordt. Men was echter te beleefd om mij af te kappen en ik was blij dat ik toch de Nederlandse visie heb kunnen ventileren.