Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (16): vier tips die studenten laten werken

Saskia van Laar en Alard Joosten, van de Docentenacademie voor effectief onderwijs, geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar: Hoe geef je studenten feedback waardoor ze gaan werken?

Geef je studenten vaak feedback, maar vind je het resultaat teleurstellend? Heb je soms het idee dat jij meer hun rapport aan het schrijven bent dan zijzelf? Of kom je überhaupt niet toe aan feedback geven?

In de sportschool merkte ik weer hoe belangrijk en motiverend het is om feedback te krijgen. Sinds kort doe ik een circuitje van apparaten waar je jezelf in 35 minuten helemaal kunt afbeulen. Grote aanrader, maar los daarvan vind ik het ook bijzonder inspirerend. Terwijl je  traint, krijg je namelijk via een schermpje feedback op wat je doet. Eén meter geeft aan of je de oefening in het juiste tempo uitvoert, een andere laat zien of je wel zwaar genoeg traint en de derde meter toont je hartslag en hoe hoog die zou moeten zijn. Door mijn bewegingen bij te stellen kan ik keurig binnen de lijntjes blijven en mijn doel bereiken.

Dit is precies wat studenten ook graag willen: voortdurende feedback zodat ze hun eigen leerproces kunnen bijsturen. Hiervoor hebben ze wel informatie nodig over hoe ze het doen ten opzichte van het einddoel van de les of de module.

Het is aan ons als docenten om hiervoor zoveel mogelijk momenten  in te bouwen. Leuk idee natuurlijk, maar je hebt nog meer te doen dan constant hun werk te becommentariëren. Met deze vier tips kun je feedback handig organiseren:

1. Bied ze het beoordelingsformulier aan en laat ze op basis hiervan hun eigen werk van feedback voorzien. Nodig ze uit om een gerichte leervraag te formuleren die zij met elkaar beantwoorden voordat ze op jou afstappen.
  2. Laat ze in subgroepjes hun werk vergelijken en van feedback voorzien. Met elkaar kunnen ze hier een klassikale leervraag uit formuleren.
  3. Bied via apps als Socrative of Kahoot zoveel mogelijk (digitaal) testjes aan waarmee ze het niveau van hun kennis kunnen schatten.
  4. Toon het leerdoel aan het begin van de les en vraag hoe zij zichzelf hierop beoordelen. Doe hetzelfde aan het einde van de les. Vraag waar ze nu staan, wat hieraan heeft bijgedragen en wat een volgende stap is in hun ontwikkeling.

Proberen waard? Of betere ideeën? Laat het weten!

Saskia van Laar werkt twintig jaar als docent, trainer, docentopleider, adviseur, projectleider en interim-manager voor verschillende hoger onderwijsinstellingen en commerciële trainingsbureaus. Sinds 1 januari 2016 is zij mede-eigenaar van De Docentenacademie, voor effectief onderwijs. Samen met Alard Joosten adviseert, traint en begeleidt zij hier vanuit beginnende en ervaren docenten in les- en begeleidingssituaties).