Columns

Lichaam en geest

We zijn al jaren in het onderwijs gewend dat beleidsmakers verkeerde beslissingen nemen, die ervaren leerkrachten met tegenzin, maar inmiddels schouderophalend, uitvoeren. Soms kunnen fouten snel hersteld worden, vaker duurt het jaren en soms decennia voordat men de zaak kan terugdraaien of kan bijstellen. Hoeveel commissies worden niet ingesteld, die met uitkomsten komen die de ervaren docent al lang wist?

Een collega wees mij op een vijftal colleges op internet van de Universiteit van Nederland door prof.dr. Erik Scherder. Ze duren elk ongeveer een kwartier. Hierbij een link van zijn tweede college: Wat gebeurt er in je hersenen als je naar muziek luistert? http://www.universiteitvannederland.nl/college/college-2/ Pedagogen kunnen er van leren dat muziekonderwijs en gymnastiek belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen.

Het studiehuis werkte niet voor middelbarescholieren. Je kan ze beter een uurtje gymnastiek geven, dat stimuleert de hersenen. In een blog van 22 september 2010 schreef ik al over een Zweeds en Amerikaans onderzoek die dit aantonen. Nu discussieert men weer over het afschaffen van zwemlessen op de basisschool. Er zou geen budget voor zijn. Behalve dat een kind moet kunnen zwemmen in ons waterrijke land is het juist ontzettend goed voor de ontwikkeling van hun lichaam èn hun geest. Beter dan een extra uurtje rekenen.