Ruim tien jaar geleden hadden we een discussie op de FEM (Faculteit Economie & Management) over het opzetten van een speciale opleiding 'directmarketing' door de opkomst van social media. Die is er niet gekomen, later wel een minor trouwens, want de meerderheid vond dat vernieuwingen in het huidige onderwijs verwerkt moesten worden. Tegenwoordig kan je in de marketing niet meer zonder.
Dit is net zoiets als maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ook toen dit opkwam ontstond er discussie om daar apart aandacht aan te besteden. In Marketing Tribune (23-09-14) schrijft Roel Welsing, hoofd Marketing Triodos Bank, dat hij bedrijfsplannen mocht jureren van eerstejaarsstudenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het viel hem op dat duurzaamheid voor de studenten "een volstrekt logisch onderdeel van de propositie" was.
De huidige HU-studenten zijn opgegroeid met ICT en een mobieltje is bijna zo onvervangbaar als eten en drinken. Volgens Welsing zijn delen, cocreatie, openheid en transparantie tegenwoordig vanzelfsprekend en is deze generatie zo verbonden met de wereld. "Zij voelen zich verantwoordelijk voor die wereld en verwachten dat ook van de bedrijven waarmee ze zaken doen." Die verantwoordelijkheid voor duurzaamheid zie je echter niet terug in de puinhoop die vaak achtergelaten wordt in alle kantines van de verschillende HU-faculteiten.