Vanmiddag was ik bij de leergang Toegepaste onderzoeksvaardigheden van CAREM, Centre for Applied Research on Economics & Management, het expertisecentrum voor praktijkgericht economisch onderzoek van het domein Economie en Management / HES van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Cursusleider Hafid Ballafkih vertelt dat men al tien jaar bezig is om op een goede manier toegepast onderzoek te implementeren in het hoger onderwijs en dat dit nu pas een beetje van de grond aan het komen is.
Op de HvA handhaaft men nog steeds de afkorting HES, want die zou bij het bedrijfsleven zo'n goeie naam hebben. Net zoiets als op de Hogeschool Utrecht, waar men nog steeds spreekt van de School voor Journalistiek (SvJ). Eigenlijk horen alle zes de HU-faculteiten onderverdeeld te zijn in instituten. Dat is enigszins verwaterd. Soms wil men liever Engelse namen of vasthouden aan een ingeburgerde naam als de School voor Journalistiek.
Na afloop van de eerste les van CAREM kreeg ik het boekje 'Studiesucces en diversiviteit' mee. Achterin lees ik hun belangrijkste aanbeveling, dat "docenten gevrijwaard moeten zijn van bureaucratie en management, maar niet van elkaar". Het streven van de leergang is ook dat we van elkaar leren en op één lijn komen als het gaat om hoe onderzoek te waarderen in scripties.