Gisteren sprak de Amerikaanse Heather George in Huizen over het Positive Behavior Support Program (PBS), dat in 2001 startte en waarvan nu ongeveer 22.000 Amerikaanse scholen gebruikmaken. Buiten de Verenigde Staten zijn er nog eens negentien landen waaronder Nederland. Het gaat om het creëren van een positief werkklimaat en een juiste structuur, zonder methodes en boekjes.
In Amerika is uitgebreid onderzoek gedaan op verschillende universiteiten hoe het schoolklimaat verbeterd kan worden. Uitsluitingen en straf zijn de meest voorkomende antwoorden op ordeverstoringen op school. "Dat levert geen verbeteringen op, maar wel meer schooluitval, toename van agressie, vandalisme en spijbelgedrag", zeggen Rob Horner en George Sugai van respectievelijk de University of Oregon en de University of Connecticut.
Heather George komt trouwens van de University of Florida en spreekt het komende weekeinde tijdens de jaarlijkse wereldwijde PBS-conferentie in Eindhoven.
Dat voor zulke simpele dingen als het belonen van leerlingen voor goed gedrag, respect voor elkaar hebben, weer wereldwijd verenigingen opgericht moeten worden, begrijp ik niet. De basis van het PBS-programma is het zorgen voor duidelijke regels en een positief schoolklimaat waarin meer de nadruk gelegd wordt op wat goed gaat dan wat er fout gaat. Dat lijkt me geen opzienbarende constatering. Sommige leerkrachten hebben daar blijkbaar PBS voor nodig.