Er is weer een nieuw plannetje bedacht om het leven van studenten en docenten binnen de HU te verrijken. Het plan heet ROD (Readers On Demand). Als de kleinschalige pilot slaagt (reken maar van yes) dan kunnen studenten hun readers (soms syllabi of dictaten geheten) gewoon bij een webwinkel bestellen. Midden in de nacht om 2 uur 34 schiet je opeens wakker in je bed ‘shit ik heb mijn readers voor het volgende blok nog niet besteld’. Even snel inloggen, opleiding kiezen, digitaal betalen… En hup, daar liggen je readers een week later op de deurmat. Als je thuis bent tenminste of je moeder hebt laten overkomen om de bestelling in ontvangst te laten nemen. Als ‘ome’ post je drie keer niet thuis treft dan heb je vette pech want dan moet je naar een postdistributiecentrum om je pakketje op te halen.
Wie wil dat nou niet? IKKE dus. Op de eerste maandag in het lesblok zit gewoontegetrouw driekwart van de studenten zonder syllabi in mijn les. Ik las direct een pauze in en stuur de studenten naar ons faculteitswinkeltje waar de readers verkocht worden. Dat winkeltje heet tegenwoordig Facility Shop (voorheen STUM, Studenten Uitgifte Magazijn) en werd jarenlang op kundige en vriendelijke wijze gerund door Peter Kee en Antoine Raaff. Peter zag het RODbuitje al een tijdje hangen en is een paar maanden geleden met de vut gegaan. Het lag in de bedoeling van Antoine om tot zijn 65e door te werken maar de ROD-plannen hebben Antoine ertoe gebracht per 1 mei te vutten. Ik besef ‘dat we leven in het digitale tijdperk en dat de HU met zijn tijd mee wil om waar mogelijk processen te verbeteren’. Toch vind ik dat docenten en studenten daar een hoge prijs voor betalen in de vorm van wachttijden en gedaalde service. In een blok van zeven lesweken is het vervelend als studenten niet direct over hun readers kunnen beschikken. Natuurlijk kun je studenten waarschuwen om tijdig hun syllabi te bestellen maar de praktijk leert dat dit geen zoden aan de dijk zet en per saldo zit de docent met onrendabele lessen. Met Peter en Antoine had ik tijdig contact over de voorraad van mijn syllabi en overlegde ik als ik een syllabus wilde vervangen. Door de ROD-centralisatie zal ik te maken krijgen met een shared service faciliteit en mijn ervaringen op dit gebied (o.a. met ICT) zijn helaas inktzwart. Het zal de HU een kostenbesparing van een paar procenten opleveren en daar valt al het ongemak voor studenten en docenten bij in het niet. Of ben ik een zwartkijker? Ik vind het sneu voor Peter en Antoine en ik zal ze missen. Het feit dat alles tegenwoordig digitaal KAN, betekent toch niet dat alles ook digitaal MOET? De boekverkoop kwam met Broese naar de Uithof, de syllabiverkoop met ROD komt op afstand.