Het is moeilijk om gelijkwaardigheid te onderwijzen als je omgeving dat niet begrijpt en ongelijkheid juist van hogerhand door uitslagen van toetsen benadrukt wordt.
De door de Verenigde Naties vastgestelde millenniumdoelen worden door velen gezien als de belangrijkste en meest succesvolle wereldwijde afspraken voor armoedebestrijding. De vierde van de zeventien nieuwe doelstellingen is gelijkwaardig en kwalitatief onderwijs voor iedereen.
Een zijstap naar de vluchtelingen die Europa binnenstromen, van wie de een meer status heeft dan de ander, doordat die meer opleiding heeft genoten dan de ander. Velen van ons discrimineren zonder er erg in te hebben. Zo zouden we goedopgeleide vluchtelingen wel moeten toelaten en onder de minder goed opgeleide vluchtelingen zouden zich criminelen kunnen bevinden.
Nog steeds hebben wij wetten die het vluchtelingen moeilijk maken om (door) te studeren. Toch zijn sommigen van hen in staat om advocaat of dokter te worden. Maar wat is er mis met een vluchteling die in een fabriek werkt?
Terug naar ons onderwijs. Volgens de OESO selecteren wij te vroeg, al in groep 8. Daarbij heeft het vmbo geen status. Onzin, maar het is zo. En dat is niet goed voor de gelijkheid, waar de overheid, het onderwijs en wij aan meewerken.
Selectie heeft veel haken en ogen.