Columns

Sluiten de HU-curricula aan bij huidige trends?

Nederland is de tweede exporteur van Europa en staat wereldwijd op een zevende plaats. We zijn internationaal georiënteerd. Zien we dit terug in de curricula van onze hogescholen? De aandacht voor talen is door de jaren verminderd, terwijl je vroeger op middelbare scholen verplicht Frans, Duits en Engels kreeg. Naast het belang van export (luister naar de politici die de Miljoenennota uitleggen) wordt het toerisme een steeds belangrijkere bron van inkomsten. Kijk naar de evenementen en het aantal festivals de afgelopen zomer in ons land.

Wat doet de HU in dit verband? Al jaren geleden is een minor afgeschaft, die gegeven werd in samenwerking met Fenedex, een vereniging die het internationaliseren van het Nederlandse bedrijfsleven bevordert. Van alle associate degree-opleidingen in ons land, liep die van Eventmanager op de FCJ als beste. Maar ad-opleidingen vond het college van bestuur niet goed voor het imago van de HU. Ook werd de succesvolle opleiding sport- en entertainmentmarketing op de FEM opgeheven.

En wat voorspellen trendwatchers? Talenkennis wordt steeds belangrijker, het aantal evenementen zal toenemen, net als het toerisme. Dit laatste vooral in de grote steden. Gaat de HU mee met de trend of er tegenin? Een internationaal gekleurde loper wordt niet uitgerold, maar is de afgelopen jaren juist opgerold.