Columns

Sportclubs als belegging

De specialisatie Sport- & Entertainmentmarketing (SEM) is na veertien jaar veranderd in een minor. Het aantal specialisaties op de FEM is verminderd, maar er is op de hele HU nog voldoende keuze voor een interessante minor. Je kan alleen nu niet meer na de specialisatie SEM de minor 'Sportmanagement' of 'Music Marketing & Management' nemen, terwijl die kennis een steeds belangrijkere rol binnen marketing speelt. Maar de student moet kiezen.

Ik blader door het Amerikaanse entertainmentmagazine The Hollywood Reporter, dat een special heeft, The Sports Issue. Op de op twee na laatste pagina duikt men elke week terug in het verleden. Dit keer een foto van Bing Crosby in het honkbaltenue van The Pittsburgh Pirates. In 1946 kocht hij 25 procent van de aandelen van de club voor 2,25 miljoen dollar, dat zou nu een kleine 25 miljoen euro zijn. Dat rijke entertainers graag hun geld in sportclubs steken, is nog steeds het geval.

Elton John kocht ooit de Watford Football Club, waarvan hij nu nog de 'honorary life-president' is. Jennifer Lopez en Gloria Estefan hebben aandelen in de Miami Dolphins. HBO-oprichter Charles Dolan is eigenaar van de New York Knicks en Silvio Berlusconi van AC Milan. Zij zien sport ook als entertainment, maar vooral als een belegging.