Columns

Studenten helpen Asics

Vanmiddag was ik in het nieuwe Europese hoofdkantoor van Asics in Hoofddorp. Drie groepjes FEM-studenten, o.l.v. docent Martijn Gregoire, presenteerden hun bevindingen aan Ron van der Linde, emerging market manager van Asics. De studenten hadden opdracht gekregen om de sportmarkt van Oost-Afrika in kaart te brengen en kregen daarvoor hulp van een gelijk aantal studenten van de MOI University in Eldoret in Kenia.

In het eerste half uur werd gepoogd om met de begeleidende docent aldaar, Charles Lagat, via Skype te converseren. Het werden ruim vijf minuten met een CDA-conferentie-kwaliteit. We hoorden flarden tekst, maar enige samenhang was ver te zoeken. Toch konden we hem bedanken voor zijn hulp en die van de studenten in Kenia die daar o.a. een kwalitatief onderzoek hadden gedaan.

Alle landen in Oost-Afrika hebben veel meer inwoners dan Nederland (ook een veel jongere bevolking, die steeds meer mobieltjes krijgt), maar nog een lage internetpenetratie kennen. Het uiteindelijke doel van dit Digital Sport Bridge project was om Asics aan een betrouwbare distributeur te helpen. Dat is nog niet gelukt. Maar Ron was tevreden met alle gepresenteerde suggesties. Alle studenten kregen een schoenenzak met daarin een handdoek en het winnende team mocht kiezen tussen een T-shirt en een zonnebril. De Keniaanse studenten krijgen allen een T-shirt opgestuurd.