Bij het opruimen kom ik een stapel knipsels tegen uit 1993, dus van twintig jaar geleden. Twee koppen over hetzelfde Onderzoek Jongeren ’93: Reclame minder populair (NieuwsTribune, 09-09-1993) en Jeugd denkt negatiever over reclame (Adformatie, 09-09-1993). SBS6 is nog niet in beeld en RTL4 is de favoriete omroep voor de jongeren, die bij voorkeur op Nike-schoenen lopen. De opkomst van de spelcomputer is indrukwekkend, maar van mobieltjes hebben nog weinigen gehoord en dat is dus ook niet onderzocht.
Een ander onderzoek van Universal Media geeft aan dat de kijker maar vijf procent van de tv-commercials ziet (Adformatie, 25-03-1993). Hoewel de gemiddelde kijktijd sindsdien steeds is toegenomen, is de versnippering van media ook groter. Van internet is nog geen sprake. Wel staat er in Adfodirect (februari 1993) dat Wehkamp experimenteert met teleshopping. Studenten van de heao in Eindhoven schrijven dat er voordelen voor de consument zijn: tijdsbesparing, eenvoud, betalingsgemak. Maar de techniek blijft achter en het publieke bestel gaat de boot missen.
De eisen aan werknemers worden opgeschroefd (Elsevier, 04-09-1993), waardoor ze minder zekerheid hebben over behoud van hun baan. Er wordt gepleit voor flexibiliteit en wederzijdse binding en loyaliteit van werknemer en werkgever. Dat slaat ook op de huidige HU. Al met al is er in die twintig jaar dus niet veel veranderd.