Columns

Verplichte nationale empathie?

Afgelopen vrijdag op het tijdstip dat stoffelijke overschotten van slachtoffers van de vliegramp MH17 met alle egards van Eindhoven naar Hilversum werden vervoerd, presenteerde AIr France-KLM zijn halfjaarcijfers. Had dit niet na het weekend gekund?
Natuurlijk begon topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM met op te merken dat de luchtvaartbranche een “zwarte week” achter de rug heeft met drie vliegrampen kort achter elkaar. En hij betuigde namens het bedrijf zijn medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers, van wie de meesten (194) uit Nederland. Maar de entourage was niet sober. De aanwezigen kregen een gebakje met slagroom.

Van de verongelukte Nederlanders zou een meerderheid een KLM-ticket hebben gehad. Het was tenslotte een gezamenlijke vlucht van Malaysian Airlines en Air France-KLM (codeshare agreement). Je komt bijna nergens meer MH17/KL4103 tegen. Het tweede deel lijkt schielijk te zijn weggepoetst. Zou dit te maken hebben met mogelijke toekomstige claims?

KLM-topman Camiel Eurlings, die anders graag voor de camera verschijnt, kwam nauwelijks in beeld. Wel herhaalde hij de woorden van Rutte: “De verantwoordelijken mogen hun straf niet ontlopen. Het recht moet zegevieren.”
Hoe moet je reageren na zo’n ramp, als regering, als baas van een luchtvaartmaatschappij, als Nederlander? Toon je respect langs de snelweg of ben je dan een ramptoerist?