Columns

Waar blijft onze privacy?

Door de presentatie van het boek Voodoo Marketing en het lezen van enkele pagina's ben ik me meer bewust van wat privacy betekent. In enkele decennia weten een paar joekels van bedrijven echt alles van ons. Zonder dat we er erg in hebben, geven wij onze ziel en zaligheid bloot via het internet. Zo vertelde Ronald Voorn dat het bedrijf VisualDNA zegt van 404.474.743 personen de belangrijkste psychologische kenmerken te kennen. En die profiles verkopen ze. Jij en ik zitten er vast en zeker ook bij.

Afgelopen week oordeelde het Europees Hof dat bedrijven klantgegevens niet zomaar in de VS mogen stallen. Maar wie controleert dat? Achter de schermen bieden adverteerders tegen elkaar op om op jouw scherm (computer, laptop of mobieltje) een boodschap te plaatsen. Dat wordt beslist in minder dan een nanoseconde. Jij kiest niet meer een medium dat je interesseert, maar jij wordt uitgekozen door een medium/adverteerder.

Een iBeacon is een kleine zendertje met een batterij ter grootte van een platte dobbelsteen. Winkels en musea zenden via door hen geïnstalleerde iBeacons informatie naar je smartphone. Handig, want je ziet dan aanbiedingen of je krijgt uitleg over een schilderij waar je voor staat. Maar ook hier geef je weer een deel van je privacy weg. Toch een beetje eng, niet?