Volgende week Voel je thuis festival. BN’ers, mindfulness en drank

Opening van het Voel je Thuis festival in 2021

Als je je niet thuis voelt, krijg je stress. En gestreste studenten (en medewerkers!) presteren slecht en vallen uit. Reden te meer voor Hogeschool Utrecht om het Voel je Thuis festival te organiseren. Begint maandag 26 september en duurt vier dagen.

Actrice Hanna van Vliet, rapper Fresku en tv-journalist Tom Kleijn: iedereen kan komen luisteren op het Voel je Thuis festival naar deze bekende mensen. Van Vliet is dankzij Netflix een rolmodel voor de wereldwijde queer-community. Ze miste naar eigen zeggen in haar jeugd ‘een niet-heteropersonage waarin ze zichzelf herkende’. Fresku werd door zijn vader geslagen in de McDonald’s en probeerde daarna in Eindhoven aansluiting te vinden. Kleijn kennen we vooral van zijn uitspraken over Trump. Hij is Amerika-expert.

Geen zin in bekende mensen van tv? Dan kun je ook de zes vertrouwenspersonen van de HU ontmoeten. Of een gesprek voeren met (heel) andere mensen uit de HU-gemeenschap, in de bijeenkomst De kracht van het verschil.

Workshops

Natuurlijk kunnen de gebruikelijke workshops mindfulness niet ontbreken. Varianten daarop zijn er ook: een masterclass Stress Less, een uur over FOMO, een cursus Maak werk van je onzekerheid en een college How About Stress.

Geen last van stress of geen behoefte er iets tegen te doen? Dan kun je een professionele foto laten maken, je cv laten checken of je LinkedIn-profiel laten pimpen.

Workshops voor geïnteresseerden in de LHBTQI+ gemeenschap zijn er ook. Bijvoorbeeld over omgaan queer-zijn of met weerstand daartegen. Transmannen Bart, Jonah en Chris geven een show en je kunt de Gender & Sexuality Alliance (GSA) van de HU ontmoeten.

Eten, praten, spelen en dansen

Bon Bini? Sommige onderdelen van het programma hebben nogal raadselachtige namen. Even doorklikken en je leert dat het gaat om een pubquiz voor Caribisch-Nederlandse studenten. Wie van spelletjes houdt, moet vooral woensdag en donderdag komen.

In Het Taalcafé is iedereen welkom voor wie Nederlands niet de eerste taal is. Je leert er bijvoorbeeld dat de uitdrukking ‘Wat ben je snel aangebrand’ niets met eten te maken heeft. Maar ook als je het niet over het Nederlands wil hebben, is er volgende week genoeg te kletsen. Alle vier de dagen worden afgesloten met een borrel. Op de laatste avond mag je zwijgen. Op de dansvloer van de silent disco.

Alles gratis? Zeker weten. Alles al bezet? Verre van. Aanmelden is wel nodig.