12 procent rente op je studieschuld: in Groot-Brittannië kan het

Als de regering niet ingrijpt, moeten Britse studenten straks misschien 12 procent rente betalen over hun studieschuld. De rente op studieleningen is in Groot-Brittannië namelijk gekoppeld aan inflatie, die ook daar momenteel hoog is.

Op dit moment betalen Britse afgestudeerden 1,5 procent rente over hun schuld. Wie veel verdient (omgerekend minstens 60.000 per jaar) betaalt 4,5 procent. Die groep loopt het risico straks 12 procent te moeten betalen. In maart 2023 worden de rentetarieven opnieuw herzien.

In Nederland is de rente op de studieschuld gekoppeld aan staatsleningen. De rente is momenteel 0 procent, net als vorig jaar.

Britse afgestudeerden moeten hun lening binnen dertig jaar terugbetalen. Nederlanders krijgen daar 35 jaar de tijd voor.